Wednesday, September 3, 2008

Ahlan Ya Ramadhan

Alhamdulillah hari ni dah 3 hari umat islam berpuasa.kat johor rini baru mula kerja sebab dapat cuti double, cuti MERDEKA & cuti AWAL RAMADHAN.

dua hari yang dah berlalu, Alhamdulillah ok.takderla aku melepek sangat walaupun hanis kuat sangat nenen.dua hari cuti, aku masak jer juadah untuk berbuka.masak simple2 jerk.

Menu 1 Ramadhan:
Nasi putih
tomyam campur
ikan tenggiri masak merah
Bubur caca

Menu 2 Ramadhan:
Nasi putih
sup sayur
ikan percik
sira pisang

tak sangka rupanya haris suka sangat ikan percik.semalam,sekerat ikan tu abis dibantainya.hujung minggu ni hb mintak masak ikan percik lagi.heheehehehhe.
hari ni nampaknya juadah dari baazar ramadhan ler.dah sampai umah 6 lebih,mana nak sempat masak dah.



***************************************************************************
menjawab soalan cik lola

resepi ikan/ayam percik

- perap ikan/ayam dengan garam + kunyit.pastu bakar
- kisar cili kering, bawang besar, bawang putih, halia,lengkuas,kunyit,belacan (x letak x per)
- tumis bahan kisar sampai wangi
-tambah santan, serai yg diketuk,asam keping,gula melaka,garam secukup rasa
-kalau rasa pekat,tambah air skit
-dah masak kuah percik, siramkan pada ikan/ayam pastu bakar sekejap lagi sekali
taraaaaa dah masak percik korang.

cubala, sure terangkat.heheheheehhe

12 comments:

Ms Lola said...

Ikan percik? Guano resepi nya?

Ms Lola said...

Terima kasih, nyah! La ni jugak aku copy masuk blog aku. (Mana la tau, satu hari nanti, ko blok jugak archives ko) :P

farah225 said...

copy jangan tak copy.heheheeh
awat ko blok archives ko?aku yg tk sempat nak tour blog kengkawan lam satu hari tak sempatler nak baca entry hang.heheeheheh

mamaDhea said...

farah..

aku nk copy gak bule?? hehe..
tak kiraaaa.. nk copy jugakkk..

weih, jd ke pindah kelantan??

Ms Lola said...

Aku tak koser nak bukak yg belakang2 tu. Hehe.

farah225 said...

sya,
copy jerla.bkn kena bayar pon.hehehehe

jadiler pindah,cuma tak sure bila.


lola,
ko tak koser tp aku koser nyah!!.kihkihkih

cysev3n said...

wargh! mak nak! mak nak! tengok menu korang makan ni, rasa macam kecik je aku ni.. sian plak kat laki aku tu ha.. uhuks..

insya-ALLAH nak try resipi ni weekend depan.. minggu ni nak balik PD.. hehe..

farah225 said...

cik yan,
aku ingat la sbb baru buat,tp masa buat tu kitab ada kat sebelah.masa masak aku curi2 tengok ghopanya hb perasan siap gelak kat aku weh.kurang asam.kah kah kah.takperla,yg penting jadik ek.

cysev3n said...

cik farah,
aku ni, masak 3-4 kali pun kena tengok kitab, ok..

mmg payah nak lekat kepala aku ni.. camne la member2 kat uni dulu kata aku ni baca buku macam scan je.. ish!

farah225 said...

kitab blajo ngan kitab masak lain kot dia nye jenis scanner.heheheheeh.

Mommy Harith Hannah said...

farah,

saya copy jugak resepi nie yer.. meleleh dah air liur nie... heheh... thanx!

farah225 said...

mummy HnH
copy jangan tak copy.tapi jangan setakat copy,kena terailer.heheheehehhe