Monday, December 24, 2007

EBMku mencair

malam jumaat tu aku masuk dapur..nak bukak peti ais,tgk2 tempat freezer cam terbuka sikit,terus tergamam..aku pon bukak ler..tengok2 separuh dari sok ebm aku mencair.uwaaaaaaa.memang gabra tahap gaban ler.dah taktau nak cakap apa dah.terkedu..terkedu.aku pon tanyala expert lam laktasi ni, nak tanya pendapat diorang.dia cakap OK takper, LEH REFREEZE.fuhhhh legaaaa.selamat stok aku.tapi heran jugak, yg aku tau teorinya,kalau dah dicairkan, tak boleh refreeze.tapi tula,dah tanya pendapat pakar,dia kata ok,okla.tp tiap kali nak bg bb Hanis, lepas thaw mmg aku cium n rasa dulu ebm,takut berubah bau n rasa.ni pengajaran buat aku ler lepas ni JANGAN CUAI lagi.kena ingat sampai bila2 la.

FRESH vs FROZEN

ermm...pagi tadi masa hantar Haris n Hanis.aku tanyala BS, camner hanis punya patern menyusu.dia kata kalau susu yang fresh dia minum laju jer (fresh ni maksudnya yg belum dibekukan,biasanya yg aku perah the day before ataupun pg sblm pi taska),tapi kalau yg dah dibekukan,mcm hisap main2.lambat nak habis. nampak gaya kena bagi lebih yg fresh ler gamaknya.skang ni aku bagi 50:50 fresh n frozen ebm.

No comments: