Sunday, August 23, 2009

Anak Kita Tanggungjawab Kita!!!!

Sebenarnya dah lama aku nak cerita pasal ni. Hari ni baru berkesempatan sebab aku nyer sampel ops ramdhan belum datang, ditambah pulak hari ahad lunch hour yang panjang (12.15-2.45pm) mcm hari jumaat di negeri luar dari Kelantan. Kalau sampel ops ramadhan dah datang, bertapa semula la aku kat lab tu.

ok, back to the story. Aku sebenarnya nak ngomel kepada MAK BAPAK yang suka nak tinggal ANAK-ANAK depa kat TOK NENEK depa. Alasan:
1) susah nak cari pengasuh
2) kesian kat anak,daripada dok ngan orang lain,baik dok ngan tok nenek.boleh dipercayai
3) anak kecik lagi.dah besar esok kita amik la.tak sesuai kecik2 dok tempat sibuk
dan macam-macam alasan lagi untuk menyokong tindakan mereka.

Bagi aku, mak bapak yang macam ni adalah jenis yang tak amanah ( sorry to say that!). kenapa aku cakap macam tu. Yang pertama, sebab anak adalah amanah dan anugerah Allah kepada kita. Bila kita buat macam tu seolah-olah kita menidakkan kasih sayang di antara anak dengan ibu dan ayah. Dari hari pertama dia lahir, sentuhan dan kasih sayang ibu bapa yang mereka dambakan. Alasan susah nak cari pengasuh adalah alasan yang dangkal. Semalam ada terbaca satu artikel di majalah, "perkahwinan memerlukan suatu perancangan".sekurang-kurangnya 5 tahun mendatang.sebagai contoh: kalau dah mengandung, anak nak minta siapa jaga,susu apa yang nak bagi pada anak, tadika mana nak hantar anak belaja. Jadi, pengasuh anak perkara utama yang perlu difikirkan oleh ibu bapa jika TIDAK MAMPU untuk menjaga anak sebab bekerja. Jangan jadikan alasan bekerja sebab sebab tak boleh menjaga anak dan menyerahkan mereka kepada ibu bapa kita. Duit memang boleh dicari tapi masa2 yang berharga di saat anak membesar itu tak boleh kita cari dan ulang kembali sebab masa itu akan terus bergerak.

Suatu kerugian kan bila kita sebok mencari rezeki, kita tak sedar bila saat pertama anak kita pandai memanggil mama...abah..saat pertama mereka tumbuh gigi...langkahan pertama mereka dan segala yang istimewa yang harus kita lalui sebagai ibubapa. Bila kita meniti usia tua esok,jangan salahkan anak kita kalau dia tak pandai nak jenguk kita sebab kita pun tak pandai nak jenguk mereka masa mereka kecik dulu. Owh, lagi satu perkara, secara automatik juga kita menidakkan anugerah yang tidak ternilai yang Allah bagi untuk anak-anak kita iaiatu SUSU IBU.

Yang kedua, adakah tergamak hati kita masih nak membebankan ibu bapa kita yang sudah berbelas/berpuluh tahun membesarkan kita dan adik beradik.sudahla dari muda lagi mereka bersusah, tak tidur malam dan sebagainya untuk menjaga anak-anak, sekarang giliran cucu pula.tak kesiankah kita pada mereka? sepatutnya masa ni mereka berhak menikmati kebebasan hidup dengan BERGEMBIRA bersama anak dan cucu...bukan bersusah dengan cucu.Fikir-fikirkanlah.

Aku heran juga dengan sekeping hati seorang ibu yang sanggup berjauhan dengan anak.Kalau ada sebab yang memang tak boleh berkomproni, takperla.tapi kalau alasan seperti yang aku nyatakan di atas,memang tak boleh diterima akal aku sebagai seorang ibu. Aku kalau dapat surat kena outsation pun,dah pening giler fikir macam mana nak tinggal anak, sian ma abah nak kena ulang alik antar nursery (kes mak bapak aku kerja lagi), sian ma n abah nak kena bangun malam-malam buat susu. Banyak benda yang kena fikir. Nikan pula yang tinggal anak berbulan-bulan, nak balik sebulan sekali pun payah.

Moralnya,anak kita,kita sendirila jaga dan tanggungjawab MENDIDIK anak tu besar.

PANDAI BUAT ANAK,PANDAILA MEMBESAR DAN MENDIDIKNYA


9 comments:

Rizza said...

ye betul.. setuju..

Anonymous said...

mcm rizza, aku setuju sangat2. nak seribu daya kan.... unless atas sbb yg tak boleh dielakkan sgt2. tapi selalunya excuses given are lame!

MS said...

SANGAT SANNGAT BERSETUJU

Fid said...

aku tak leh komen benda lain melainkan menyatakan betapa aku SETUJU ngan ko

memang tak amanah kalau tak bela anak sendiri
aku pun tak suka org yg menyusahkan parents suruh jaga cucu2...

mamaDhea said...

saya sokong segala hujah2 anda! :D

farah225 said...

k.rizza,
tima kasih:)

nelcy,
ya,kalau ada alasan yg betul2 kukuh,mmg boleh diterima

mamaadib,
tima kasih juga
aku tabik org yg PJJ ngn husband,sanggup 'bersusah' bela anak sendiri.mmg susah,tp kena kuat semangat.aku d]pon dah lalui perkara tu.

fid,
mmg tak amanah org mcm tu.

Mama Adli said...

i pun setuju dengan topic ni...
even 1 day kita tinggalkan anak,banyak yg kita boleh miss..
still tak faham knp diorg sanggup hantar anak suruh atuk n nenek jaga..
i ada kawan yg buat mcm tu...alasan yg diberikan..untuk mendapatkan pendidikan agama yg bagus klu dok dgn atuk n nenek...
alasan tak munasabah...

maya amir said...

sian mak apak nak beribadat.. bagi chance laa..dahlaa mase muda jaga kite, dah tua kene jaga cucu plak..

farah225 said...

mamadhea,
tima kasih tima kasih (sambil membongkokkan badan:)

mama adli
salam perkenalan. thanx for dropping by.ye alasan yg tak munasabah tu yg sy tak boleh terima.hehehehe

maya,
yeap betul.bagila chance depa nak beribadat + honeymoon kan.